Wat deze interventie je huisartsenpraktijk en je patiënt oplevert
De druk in de huisartsenpraktijk neemt dagelijks toe. Wachttijden aan de telefoon worden langer en voor de problemen waar patiënten mee komen is meer tijd nodig. Anders werken door digitalisering is hiervoor een oplossing. Het (optimaal) gebruik van een patiëntenportaal kan je hierbij helpen.
Deze interventie is geschikt voor praktijken die al gebruikmaken van een portaal, maar ook voor praktijken die van plan zijn een portaal aan te schaffen. Wat wil je bereiken met deze interventie? Dat beslis je zelf, afhankelijk van wat past bij je praktijk. We geven enkele voorbeelden:
- Geef het e-consult een plek naast het bestaande spreekuur of telefonisch contact
- Neem afscheid van de receptenlijn
- Maak gebruik van de online agenda zodat patiënten zelf een afspraak kunnen plannen
- Gebruik het patiëntenportaal om telefonische vragen terug te koppelen aan de patiënt. Zie dit voorbeeld voor hoeveel uur je hiermee bespaart per jaar.