Voorbeeld no-show-beleid zorgprogramma’s

DokNoord volgt in haar no-show-beleid het advies van InEen (november 2024).

Als onderdeel van de ketenzorg dien je ervoor te zorgen dat je patiënten volgens de richtlijn worden gecontroleerd (NHG-standaard). Neem daarom zelf contact op met de patiënt om te komen tot een nieuwe afspraak als de patiënt niet verschijnt. Door een actief ‘follow-up’-systeem te gebruiken, zie je welke patiënten op het spreekuur zijn geweest en welke niet. Hieronder volgt een voorbeeld van een no-showbeleid dat in de huisartsenpraktijk gebruikt kan worden. Belangrijk uitgangspunt voor de huisartsenpraktijk is dat er duidelijke afspraken zijn over follow-up en registratie in het HIS.

Stroomschema no-show-beleid

Toelichting en voorbeeldbrieven

Patiënt eerste keer niet op controle
De praktijk neem zo snel mogelijk contact op (indien mogelijk tijdens afspraaktijd). Bij contact volgt uitleg van het belang van de controleafspraak en wordt een nieuwe afspraak ingepland. Als de patiënt geen afspraak wenst en bewust afziet van deelname aan een zorgprogramma ontvangt deze hiervan een bevestiging (zie voorbeeldbrief 1 InEen en verklaring). In het HIS noteer je dat de patiënt afziet van deelname met bijbehorende reden. Belangrijk om aan te geven dat de patiënt met gezondheidsvragen en -klachten altijd welkom blijft voor reguliere zorg in de huisartsenpraktijk en opnieuw contact kan opnemen om aan het zorgprogramma deel te nemen.

Bij eerste poging geen contact (na de gemiste eerste controleafspraak)
Als het bij een eerste poging niet lukt om contact te krijgen, wordt dit genoteerd in het HIS en wordt een tweede contactmoment ingepland. Geadviseerd wordt om bij dit tweede contactmoment een ander middel te gebruiken (bijvoorbeeld eerste poging telefonisch, tweede poging brief/e-mail/portaal). Zie voorbeeldbrief 2 InEen en verklaring.

Bij tweede poging geen contact (na gemiste eerste controleafspraak)
Als het bij een herhaalde poging voor het maken van een controleafspraak niet lukt om contact te krijgen, ontvangt de patiënt een door de huisarts getekende brief of e-mail waarin staat dat een controleafspraak gemist is en dat er geprobeerd is contact te krijgen. En dat daaruit is opgemaakt dat hij niet langer aan het zorgprogramma wil deelnemen en deelname is beëindigd. En dat als dit niet de bedoeling is, verzocht wordt om contact op te nemen zodat deelname vervolgd kan worden. Deelname aan het zorgprogramma wordt beëindigd. Zie voorbeeldbrief 3 InEen en verklaring.

Tussentijdse contacten met patiënt
In aanvulling op de hierboven genoemde stappen bieden tussentijdse contactmomenten voor andere zorgvragen een uitgelezen kans om de controleafspraak onder de aandacht te brengen (vooral bij het voorschrijven van herhaalmedicatie). Ook het afleggen van een huisbezoek of visite door de huisarts of POH kan helpen patiënten te motiveren tot deelname aan het zorgprogramma en de bijbehorende controleafspraken. Betrek ook de apotheek en de assistente die mogelijk wel contact hebben met de patiënt. De verschillende contactmomenten met de patiënt worden vastgelegd in het HIS.

Let op: bij geen ondertekende verklaring wordt patiënt nog wel jaarlijks opgeroepen.